Kinderen ontwikkelen hun smaak al heel vroeg. Vanaf 12 maanden worden kinderen steeds kritischer en krijgen ze een meer uitgesproken smaak. 

Als je op vroege leeftijd je kind kennis laat maken met veel verschillende soorten smaken zal het minder kieskeurig zijn en zorg je er meteen voor dat het later nieuwe smaken gemakkelijker zal accepteren. Laat je kind alle smaken proeven. Kleintjes vinden zoet vaak het lekkerst. Daarom trekken ze bij fruit vaak een blijer gezichtje dan bij groenten. Alleen maar zoete hapjes geven is te eenzijdig. Buiten dat levert suiker onnodige calorieën op en kan de eetlust bederven. Kinderen die van zuur houden eten vaak meer gevarieerd en zijn minder bang voor nieuwe smaken. Laat kleintjes daarom ook wennen aan zure of bittere smaken. Geef ze met een gerust hard spruitjes of een augurk en je zult zien dat ze het na 5 keer zonder probleem opeten (uitzonderingen daargelaten). Het is namelijk zo dat kinderen een nieuwe smaak minstens 5 keer moeten proeven voordat het eraan gewent is. Het kan dus even duren voor je kind een bepaalde smaak herkent en lekker vindt. Geef het niet te snel op. Het levert vele voordelen op voor de toekomst. Bij het vroege variëren leert een kind allerlei smaken kennen en waarderen. Baby’s en peuters ontwikkelen zo een brede smaak. En die bepaalt hun voedselvoorkeur voor de rest van hun leven. Leer je kind daarom al vroeg genieten van verschillende smaken. Dan ontwikkelt het een goed eetpatroon. 

Geef zelf het goede voorbeeld!Je kunt natuurlijk de smaak verhullen met een schepje appelmoes, maar of dat verstandig is? Op deze manier leert je kind nooit om andere smaken te eten. Bovendien bevatten de meeste soorten appelmoes veel suiker en zoals ik al eerder schreef bederft het de eetlust en lust uw kind straks alleen maar zoete gerechten met alle gevolg van dien. 

Verhouding van voedingsstoffen in beeldZoals je hieronder kunt zien verschilt de verhouding per ingrediënt.Groene groenten en vlees en gevogelte zijn rijk aan ijzer en dus goed voor sterke spieren.Oranje/gele groenten bevatten veel bètacaroteen voor een mooie huid en scherpe ogen.Je hebt vast wel eens gehoord waarom konijnen geen bril dragen. Dat is dan natuurlijk omdat ze worteltjes eten.Witte groenten houden je gezond door de bio-actieve stoffen.Fruit en aardappelen zorgen voor veel vitamine C. Vitamine C zorgt voor een goede weerstand.Pasta en rijstproducten zijn rijk aan vitamine B. vitamine B is nodig voor een goede werking van je zenuwstelsel. Eet het daarom regelmatig.Vette vis zit vol gezonde vetzuren die nodig zijn voor de opbouw van celwanden en het immuunsysteem. Gevogelte bevat naast ijzer ook veel zink. Dit mineraal helpt je kind goed te groeien. Voedingsvezels zitten o.a. in groente, fruit, brood. Deze vezels zorgen voor een goede darmwerking. 

 

In het onderstaande schema zie je meteen welke voedingsstoffen waarin zitten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aardappelen rijst pasta Groene groenten Rode groenten Geel/oranje groenten Witte groenten peulvruchten vlees gevogelte Vis Ei
Eiwitten  

 

 

 

 

 

 

Vetten  

 

 

 

 

 

 

 

Koolhydraten  

 

 

 

Vitamines
Mineralen/Spoorelementen  

 

 

 

 

Voedingsvezels  

 

 

 

 

Anti-oxidanten  

 

 

 

 

 

Bio-actieve stoffen  

 

 

 

 

 

 



DE SCHIJF VAN VIJF
 

1. Groente en fruit Belangrijk vanwege: vitamines, zoals vitamine C en foliumzuur, mineralen zoals kalium, vezels en bioactieve stoffen
2. Brood, (ontbijt)granen, aardappelen, rijst, pasta en peulvruchten
Belangrijk vanwege: koolhydraten, eiwit, vezels, B-vitamines en mineralen
3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
Belangrijk vanwege: eiwit, mineralen zoals ijzer en calcium, B-vitamines en visvetzuren
4. Vetten en olie
Belangrijk vanwege: vitamine A, D en E en essentiële vetzuren
5. Dranken
Belangrijk vanwege: water